درخواست از نمایندگان برای پرهیز از دعواهای سیاسی و پرداختن به طرح‌ها و لوایح

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم اسفند ماه برگزار شد. این روزها مجلس یازدهم آخرین روزهای خود را سپری می‌کند. مجلس‌نشینان 2 ماه دیگر باید صندلی سبز خانه ملت را به منتخبان جدید ملت تحویل دهند.نمایندگان مجلس یازدهم تا خرداد ماه فرصت دارند که به وظایف باقی‌مانده عمل کرده و سرنوشت طرح‌ها و لوایحی که در نوبت صحن، پشت در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده را مشخص کنند. بسیاری از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویش‌های مختلف از نمایندگان مجلس یازدهم تقاضا کردند تا با توان هر چه بیشتر بر کار‌های محوله بر مجلس تمرکز کنند و سرانجام طرح‌ها و لوایح باقی‌مانده را هر چه سریعتر مشخص کنند. آن‌ها همچنین خواستار همدلی و هم‌فکری نمایندگان خود در مجلس شدند.

مجلس 2 شیفت لوایح و طرح‌ها را پیگیری کند

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح‌ها و لوایحی که تا هفتم خرداد باید تعیین تکلیف شوند، گفت: لایحه یک فوریتی پيشگيری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت، استفساریه معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده در محصولات زنبور عسل، بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث بر اثر حوادث ناشی از وسائل نقلیه، طرح یک فوریتی تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال و طرح تأمین نیرو انسانی آموزش و پرورش از جمله طرح‌ها و لوایحی هستد که باید تا قبل از اتمام مجلس یازدهم به سرانجام برسند. وی عنوان کرد: پیشنهاد بنده این است که اردیبهشت ماه صحن ۲ شیفت صبح و بعدازظهر برگزار شود تا این طرح‌ها و لوایح به سرانجام برسد. کارهای کمیسیونی این طرح‌ها انجام شده به همین سبب مجلس می‌تواند بسیاری از طرح‌های اولویت‌دار را در صحن به نتیجه برساند.

مجلس تعطیلات خود را کاهش دهد

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تعداد جلسات باقی‌مانده مجلس یازدهم، گفت: لوایح و طرح‌های بسیاری در مجلس جهت بررسی وجود دارد. زمان زیادی هم تا پایان مجلس یازدهم نمانده است. در واقع نمایندگان جهت رسیدگی به لوایح و طرح‌ها ۲ ماه فروردین و اردیبهشت را فرصت دارند. در این ۲ ماه مجلس حداکثر بتواند ۱۰ جلسه تشکیل دهد. قطعاً در این زمان کم نمی‌توان به کل این لوایح پرداخت. مجلس باید تعطیلات را کمتر کند تا بتواند در مورد لوایح باقیمانده به نتیجه برسد.

نزاع‌های سیاسی موجب کاهش عملکرد نمایندگان

در نهایت عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به پرهیز نمایندگان از حواشی، گفت: رقابت در عرصه انتخابات اگر منطقی باشد بسیار خوب است. رقابت سازنده مبنای افزایش اشراف و شناخت جامعه می‌شود. بنابراین حتی اگر این رقابت کمی از حد اعتدال خارج گردد، قابل ناديده گرفتن است. اما اگر پس از انتخابات بی‌اخلاقی‌ها و تخریب‌ها افزایش پیدا کند، برای جامعه بسیار زیان‌بار می‌شود. اگر سامان دادن ارکان جامعه با کدورت و ناراحتی از یکدیگر شکل بگیرد، بسیاری از توانمندی‌های ما هرز خواهد رفت. وی افزود: در واقع بسیاری از اوقاتی که باید صرف تولید قانون و بررسی لوایح و طرح‌ها شود صرف اصطکاک‌های نا به جا خواهد شد. بعد از انتخابات باید تلاش کرد بی‌اخلاقی‌هایی که در زمان انتخاب شده ترمیم گردد. در واقع همکاری و دوستی جایگزین رقابت شود. متأسفانه برخی افراد فکر می‌کنند هنوز در دوران رقابت به سر می‌برند. البته این بار رقابت بر سر انتخاب به وسیله مردم نیست بلکه رقابت برای دستیابی به جایگاه‌های حساس مجلس است.مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران عنوان کرد: این مقوله‌ای است که نمایندگان مجس با یک سری ملاک‌ها و معیارها تشخیص خواهند داد. برای کسب جایگاه‌های ویژه مجلس با شعار نمی‌توانند آرا را به سمت خود جلب کنند. همه نمایندگان بر موقعیت اشخاص اشراف دارند. آن‌ها بر اساس شناخت عمل خواهند کرد. به همین سبب باید اجازه بدهیم این بحث‌ها در خود مجلس به صورت منطقی توسط نمایندگان صورت پذیرد.
سلیمی‌نمین با اشاره به این که نمایندگان مجلس هم نخواهند پذیرفت که بازتاب بیرونی مسائل مجلس موجب تضعیف مجلس شود، گفت: برای همه منتخبین افزایش اعتبار مجلس دارای اهمیت است. بنابراین درگیری و نزاع‌های بین نمایندگان را نه خود منتخبین می‌پسندند نه مردم. به همین سبب باید به صورت منطقی جایگاهی که در مجلس دارای اهمیت است، بین کسانی که توانمندتر از دیگران هستند توزیع شود.وی در خاتمه تاکید کرد: نمایندگان مجلس توان خود را صرف انجام کارهای روی زمین مانده کنند. نزاع‌های سیاسی موجب می‌شود نمایندگان از کار اصلی خود باز بمانند. همان طور که رهبر انقلاب فرمودند منتخبین تلاش نکنند کام مردم را تلخ کنند. البته این قضیه با حساسیت‌هایی که نشان داده شد تا حد زیادی مهار شد.

برچسب‌ها:

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما
تماس ما

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.